gitarrer & tillbehör - custom shop - information om valen

Gitarrmodell

Lite kort om karaktärsdragen för respektive modell:

Strata
Förmodligen världens mest populära modell. Ergonomiskt väl utformad kropp gör den väldigt skön att spela på. Green har vidarutvecklat ergonomin med ytterligare formgivning av kroppen som ökar spelkomforten ytterligare. Stratan är väldigt allround - går att använda i nästan alla sammanhang. Normalt utrustad med flytande stall som gör att man kan använda svajarmen till sköna toner.

Tele
I originalutförande en väldigt enkel konstruktion, en planka, två mickar, två tonkontroller men ack så duglig. Du kan spela allt på en tele, från jazz till hårdrock och metall. Enkelheten är ett stort pluss. Tre micklägen, en volym och en tonkontroll att ratta på. Helt perfekt! Green har här valt att använda stratans alla fördelar när det gäller utformningen av kroppen. Utrustad med ett fast stall ger den en lite tyngre ton än stratan som är lite mer diskantrik.

LP
Avgudad av många för sitt läckra utseende med sin välvda topp. Halsen limmas i kroppen till skillnad mot strata och tele. Kroppen är tjockare än för övriga modeller vilket gör att den väger lite mer. Här är det ganska vanligt att man väljer "chambered", dvs fräser ut kamrar i kroppen så den blir lättare. Det blir mer resonans i en tjock kropp och tonen blir fylligare. Är oftast utrustad med humbuckers vilket ger mer bas och mindre diskant.

SG
Modellen kom som ett alternativ till Les Paul som fick kritk för sin tyngd. Kroppen på en SG är betydligt tunnare, så den är en av de allra lättaste modellerna. I sitt originalutförande med tjock hals finns en tydlig tendens att den blir framtung, dvs om man står upp och spelar och släpper gitarren, roterar den runt via axelremmen. Detta kan motverkas av att göra halsen lite tunnare, vilket många upplever som att den blir mer lättspelad. Kroppen kan också göras tjockare, t ex som en strata. Formen på kroppen är en riktig höjdare. Förutom att den är fräck till utseendet så är det väldigt lätt att komma åt tonerna på den övre delen av halsen. En helt annorlunda upplevelse. 

Övriga Modeller
Hör av dig till oss med önskemål så kollar vi med vår Custom Shop om de kan bygga enligt dina önkemål - skicka gärna en bild.

färg

Green har många färger att välja mellan, kolla på alla modellerna där finns bilder på de olika färgerna. Finns inte den färgen du önskar - lägg ett mail så kollar vi om vi kan fixa fram den.

val av trämaterial kropp

Genom att välja ett visst träslag så styr du vilken ton gitarren kommer att få. Det styr ju också i vissa fall hur gitarren ser ut om det är en transparant lack. Tyngre träslag som mahogny och al har en mörkare ton än t ex ask. Vill du ha mer information om val av trä - klicka här

trämaterial topp

För att få till en lite extra lyxig gitarr är det vanligt att man använder sig av en topp av t ex flammig lönn. Det blir riktigt snyggt. Men toppen har betydelse för hur gitarren låter. Om du väljer faner så blir det mest en fråga om utseende. En lönntopp på en mahognykropp får en lite mer distinkt och tydlig ton än ren mahogny som kan bli lite muddig. Lönnen är diskantrik.

trämaterial hals

Halsen ställer stora krav på hållfasthet. Lönn och mahogny är ofta använt. En lönnhals är mer diskantrik än en mahognyhals. Träslaget påverkar utseendet. T ex är en flammig lönnhals riktigt snygg. Man känner en stor lyxkänsla när man spelar på en gitarr med snyggt träslag i halsen. Flammig lönn tenderar också att vara mer resonant än vanlig lönn vilket skapar en ännu finare ton.

trämaterial greppbräda

återigen handlar ditt val om utseende och ljud. Trämaterialet i greppbrädan påverkar tonen mer än vad man kan tro. En rosewoodgreppbräda är mjukare än lönn, har en rundare, varmare tonm mer mellanregister än en lönngreppbräda. Lönn ger en briljant ton och bra sustain, max "twang". Flammig lönn eller birdseye är hur snyggt som helst och ger en mer väldefinierad ton. Ebenholtz är snygg och väldigt hårt (tål mycket slitage). Det har en ganska glatt yta vilket gör att man glider lätt och det blir lättspelat. Tonen är klar och tydlig. Tyvärr har Ebenholtz varit utsatt för rovdrift så det finns inte mycket kvar i världen. Så välj något annat.

Tänker man väldigt långsiktigt så kan det vara bra att vara medveten om att för eller senare ska gitarren bandas om. Det är mycket dyrare att banda om en lönnbräda eftersom den är lackad. Ebenoholts är svårare eftersom det är lätt att flisor följter med när man lyfte banden. Det allra billigaste är en rosewoodgreppbräda.

Band  (frets)

Band av Nickel Silver är det vanligaste alternativet. De flesta gitarrer har denna typ av band. Stainless Steel, dvs rostfritt stål används mer sällan. Det som skiljer dessa båda alternativ är att rostfritt i princip är outslitligt om man använder vanliga strängar (inte Stainless Steel strängar). Tonen är något lite klarare, mer diskant. Nackdelen är främst för gitarrteknikern, det tar på verktygen att jobba med dem och det tar längre tid. T ex om man behöver slippa banden blir kostnaden högre.

Storleken på banden har betydelse för spelkänslan och ton/sustain i gitarren. Bredare band gör det lättare att bända strängarna. Högre band upplevs ofta som mer lättspelat och snabba. En del tycker dock att det blir bättre känsla med lägre band där fingrarna får kontakt med greppbrädan. Bredden på banden har betydelse för hur väl gitarren intonerar. Bredare band är sämre än smala.

När det gäller storlek på banden så kan du välja mellan 
- small / vintage (bredd: 2 mm höjd: 1 mm)
- medium (bredd: 2.4 mm höjd: 1.2 mm)
- jumbo (bredd: 2.8 mm höjd. 1.4 mm)
 

Halsprofil

Halsprofilen är baksidans form. Det finns en mängd olika profiler och man benämner dem efter bokstävers form, C, D, U, V formad hals. T ex så är en V-formad hals spetsig, en C-hals är rund. Det är tycke och smak. Förr användes ofta U-profil medan C och D-profiler är vanligare idag. U- hals är tjock och en D-hals är tunn. Det finns dessutom olika tjockleker på en D-hals. Den kan vara supertunn och den kan nästan gå mot en U-hals. Om du inte anger något speciellt önskemål med måttangivelser så utformas halsen som medium inom sin kategorie.

Kantlist

Kantlist handlar i princip bara om utseende. En viss fördel kan det vara med kantlist som skydd mot stötar. Den står emot bättre än om man inte har någon alls. En träkropp får lättare ett jack än om det sitter en skyddande kantlist. Gilmour använder sig av en traditionell vit kantlist eller en mer lyxig i naturträ.

Stämskruvar

Här kan du välja efter tycke och smak. Det vanligaste är att stämskruvarna är i metall. Men vissa tillverkare har en förkärlek för stämskruvar med plastvred och det blir lite annan karaktär. Green låsbara är i metall och där kan du låsa fast strängen vid byte vilket underlättar något enormt. Det innebär också att man slipper problem med att gitarren stämmer om sig bara för att man har virat för många varv. Med låsbara behöver du inte ens ha ett varv  - smidigt!

Hårdvara "färg"

Här har du möjlighet att välja vilken ytbehandling hårdvaran ska ha. Du kan välja mellan krom, guldkrom och nickel. Det sätter rätt mycket karaktären på en gitarr vilket man väljer.

Övrigt

Buzz Feiten Tuning System
Buzz Feiten tuning system är en ny stämningsmekanik. Det löser problem med att gitarrer stämmer om  sig och intoneringsproblem. För att inte bli plagierade är Buzz Feiten väldigt sparsamma med information om hur systemet fungerar. Men vi kan bara säga att det fungerar vilket är viktigare än hur. Flera andra stora tillverkare som Washburn, Suhr, Tom Anderson har precis som Gilmour valt att satsa på detta system till glädje för oss gitarrister. 

Chambered body
Den här tekniken innebär att man fräser ur kamrar inuti kroppen på gitarren. Det gör den lättare och dessutom får du mer resonans i kroppen. Det blir en kraftfullare och fylligare ton. Skillnaden är dock inte påtaglig - störst nytta har det för vikten.