Tips & Tricks - Så skapas tonen - Pickups

Allmänt

Vi har här tänkt redogöra lite för hur gitarrmikrofonen påverkar hur en gitarr låter. Det är som vanligt inte en exakt vetenskap, men vi ska försöka redogöra för en generell uppfattning.

 

Först vad är en mikrofon? En mikrofon plockar upp något den hör, färgar det med sin egen karaktär och skickar signalen den skapar vidare att förstärkas någonstans, oftast i en gitarrförstärkare. Den kan inte plocka upp något som inte redan finns i gitarrens oförstärkta ljud. Den kan bara boosta (förstärka) eller skära i de frekvenser som finns i gitarrens egenljud. Oavsett hur mycket boost micken har i basfrekvensen, lämnar inte gitarren några basfrekvenser, så blir det inte mer bas ändå. För att ta ett extremt exempel: mickar man en triangel som nästan bara lämnar ett ljud av höga frekvenser så hjälper det inte om man boosta max i mixerbordet. Ljudet förblir ljust.

 

Fabriksgjorda mickar varierar väldigt lite. Alla exemplar av en modell lämnar i stort sett samma ljud ifrån sig. De låter dock helt olika i olika gitarrer, även i gitarrer av samma märke och modell. Det beror på att trämaterialet i gitarrerna varierar och lämnar olika egenljud ifrån sig. Slutsatsen blir att gitarrens egenljud sätter gränser för vad mickrofoner kan lämna ifrån sig, men mikrofonen kan boosta eller skära i gitarrens frekvenser och på så vis färga ljudet.

 

Detta gäller även för sustainen i gitarren, alltså hur länge en ton ringer efter anslag. En gitarrmick kan inte förlänga den. Det är gitarren som avgör hur lång sustain det är. Tonen (sustainen) ringer så länge strängen vibrerar. När den inte vibrerar längre finns det ingen ton för mickrofonen att plocka upp. Däremot kan en s.k. het mikrofon, en mick med hög output, ge en känsla av mer häng i gitarren. Det där lilla sista precis innan strängen dör blir en kraftigare signar till förstärkaren från en het mick än från en svag mick, vilket gör att det känns som mer häng i ljudet. Lite sustain i en gitarr behöver ju dock inte vara en dålig egenskap. Spelar man mycket stackato metal-riff eller liknande kan det bli lite grötigt med för mycket sustain. Då vill man hellre ha lite sustain som ger ett tajt ljud.

 

Det behöver inte vara träet i gitarren som skapar dålig sustain. Det kan bero på en dålig setup. För låg stränghöjd, dålig kontakt mellan hals och kropp, stallet har dålig kontakt med kroppen eller har en dålig konstruktion, för tunna strängar kan ge dålig sustain.

 

Mikrofonens uppbyggnad

Mikrofonen i en gitarr består av en spole med virad koppar tråd runt en magnet. En enkelspolig mikrofon (singelcoil) kan vara uppbyggd på två olika sätt. Ena sättet är en lindad spole runt sex stavmagneter (strata) eller så är spolen lindad runt en järnkärna och magneten ligger under spolen (p-90).

Ju grövre järnkärnan är och ju fler lindningsvarv det är runt spolen desto högre induktans är det i spolen. Ju högre induktans det är i spolen desto högre utsignal blir det, samtidigt blir det mindre diskant (treble).

Gitarrmikrofoner lindas uteslutande med koppartråd. Grov tråd ger mer bas och vice versa. Koppartråd finns i flera olika tjocklekar och kan varieras nästan hur mycket som helst. Även isoleringen runt tråden kan variera i tjocklek. Tråddimensionen, antal varv runt spolen och spolens grovlek är alltså de avgörande faktorerna för den slutgiltiga tonen från gitarrens sida. En mikrofon kan ha 7 000 varv med koppartråd!
 

Alnico och keramiska magneter

Det finns två olika typer av magneter, alnico (en legering bestående av olika metaller) och keramiska (komposit) magneter. Normalt ger alnico magneter varmare ljud än keramiska, som har ett ljusare/vassare ljud. Men det är många andra faktorer som påvekar, spolens form, hur och hur mycket den är lindad, tjocklek på tråden etc. Det finns keramiska mikrofoner med extremt varm ton. Alnicomagneter är känsligare än keramiska och kan påverkas av att ligga nära intill andra magnetkällor ( t ex andra mickar vid förvaring). De försvagas när de åldras. Ljudet ändras med tiden med andra ord. Det är vanligt med Alnico 2, 3 och 5 magneter i gitarrpickuper. Alnico 2 är den svagaste, med lägre output, mindre mellanregister, men mer transparant ton och bättre dynamik. Alnico 5 är den starkaste nära keramiska, mer output, mer mellanregister, mer bas och överhuvudtaget ett taijtare ljud. Alnico 3 ligger någonstans mittemellan.
 

DC resistans och output

Ofta stämmer en micks DC-resistans med mickens output. Men inte alltid. DC-resistans mäts i ohm. Output mäts i mV. Så förväxla inte DC-resistans med output. Det finns exempel på heta humbuckers med väldigt låg DC- resistans 8,9 kΩ (kiloohm) som kan ha en output på 400 mV vilket kan jämföras med en normal singlecoil som ofta ligger på 110-130 mV.
 

Olika typer av mikrofoner

Det finns i stort sett två olika sorters mickar, single coil (enkelspoliga inkluderat P-90) och humbuckers (dubbelspoliga). Av dessa finns det två versioner, aktiva eller passiva. Det är stor skillnad på karaktären i single coil och humbuckers och lika stor skillnad på passiva och aktiva mickar. Men ha inga förutfattade meningar utan lyssna efter vilka mickar som du tycker låter bäst.

Karaktären på olika typer av mickar

En singelcoilmick ger mer strängseparation, är diskantrik och har låg utsignal. En P90 mick har mer mellanregister, rundare diskant och högre utsignal. En humbucker har ännu mer mellanregister, än mindre diskant och ännu högre utsignal. Inom varje typ av mick finns ett stort spektra av nyansskillnader. 

Höjdjustering av micken påverkar ljudet
I avdelningen underhåll och justering mick, kan du läsa om hur mickens höjd påverkar ljudet. Klicka här!