Tips & Tricks - Så skapas tonen - Träslag

Ljud och utseende uppfattas subjektivt av varje enskild gitarrist. Trä är dessutom ett levande material och varje bit är unik. Vi ska här ändå försöka återge hur några vanliga material generellt uppfattas påverka ljudet i en gitarr. Viktangivelser nedan baseras på en ordinär stratocasterkropp. Längst ner på sidan hittar du lite om svenskt trä. 

Gitarrkropp

Generellt kan man säga att de lättare träslagen ger ett varmare, fylligare ljud medan de tyngre ger mer "topp", attack och sustain. Desto tyngre trä, desto mindre "botten" och mellanregister. Det gäller att hitta kompromissen som ger lagom bas- och mellanregister med den önskade briljansen och bra sustain. Vissa gitarrister vill dock inte ha allt för mycket sustain, t ex om man spelar mycket stackato metal riff vilket kan bli grötigt med mycket sustain, när det är ett tajt ljud man är ute efter.  En lagom vikt är inte dumt heller om man har långa gig.

Många exotiska träslag används mest för utseendets skull - de är vackra - men ljudmässigt är det ganska svårt att överträffa vanlig al. En alkropp med en vacker lönntopp är en bra kompromiss. Vill man dock ha maximal "twang factor" bör man välja swamp ash. Vad gäller exotiska träslag är särskilt mahogny ett mycket välljudande träslag.

Samma träslag skiljer sig i ljudegenskaper beroende på var i världen trädet växer. Det kan också vara lokala prisskillnader.

  

Lind (Basswood)
är mycket lätt - runt 1,5 - 1,8 kg. Råvaran är billig och lätt att forma. Det har en mild ton med moderat attack och bra sustain. Lind är rätt alround men passar bra till "lead" gitarrer. Det är ett mjukt trä som inte tål kraftiga stötar. Då blir det märken i träet.

Poppel

är ett lätt träslag. Lite som Lind dvs råvaran är billig och lätt att forma. Tonen är lite dovare än Lind. Mellanregistret betonas i de lite lägre registerna. Kan fungera bra ihop med ett Floyd Rose stall som är lite metallisk i tonen (mycket diskant) om man är ute efter det ljudet.

Al (Alder)
är lätt - c:a 1,8 - 2 kg - och tåligare än basswood. Al låter varmt och fylligt, och har ett mycket balanserad ljud, jämn och klar över hela registret, med moderat attack, jämn decay, och bra sustain. Ett bra val för den som vill täcka en mängd musikstilar.

Mahogny
Mycket fylligt och varmt ljud med mjuk attack och lång, sjungande sustain. Ett mycket musikalisk träslag. Öppna porer. Mycket välljudande tillsammans med en laminerad topp. Vikt - c:a 2,25 - 2.75kg.

Hård ask (hard ash)
kan vara vackert ådrad, men är mycket tung - c:a 3,5 kg. Det har ett klart, toppigt ljud med mycket snabb attack och lång sustain, som saknar värme och övertoner och med ett ljud åt banjohållet.

Swamp ash (variant av hård ask)
är lätt - 1,75 - 2 kg - och ofta mycket vackert ådrad. Den är samma art som hård ask, men den växer i sumpmarker. Detta lätta trä är mycket eftertraktat till gitarrer. Den ger maximal "twang factor" - ett distinkt, ringande ljud med snabb attack och klingande övertoner, ett utmärkt val till enkelspoliga mikar och svajstall med fjädrarna på baksidan.
 

Korina(Limba)
Korina påminner mycket om mahogny i vikt, struktur och ljud, men färgen skiljer. "Vit" korina är brunaktig med mörka ådringar. "Svart" korina är lättare och mörkare med vackrare ådringar. 

Koa
Koa är ett bra tonträ som låter ganska likt mahogny, fast med lite mer topp. Mönstrad koa är mycket vackert. Ett utmärkt val för baskroppar och - mönstrad - som laminerad topp. Öppna porer. Vikt - c:a 3 kg.

Lacewood 
Lacewood har ett mycket ovanligt mönster av stora och små ljusa fläckar(prickar), liknar lite ett ödleskinn. Grundfärgen varierar från rosa till rödbrunt. Låter ungefär som mahogny, öppna porer. Vikt - c:a 2,8 - 3 kg.

Redwood
Spektakulärt ådrad "rödved" finns till laminerade toppar. Passsar bra för cowboy gitarrer... Redwood är ett utmärkt tonträ och ganska lätt att lackera. Vikt - c:a 2 kg.

Valnöt
Valnöt är väldigt snyggt.  Låter ganska likt hård lönn, fast lite varmare. Det ger snabb attack, klart ljud och lång sustain, men med svaga övertoner. Valnöt lämpar sig bra för oljefinish, eftersom det är ganska fett. Öppna porer. Vikt - c:a 3 kg.

Zebrawood
Zebrawood har ett karaktäristiskt mönster med ljus- och mörkbruna ränder, därav namnet Zebra. Utseendet varierar mycket lite från bit till bit. Ljudmässigt påminner det mycket om valnöt. Stora, öppna porer. Tung - c:a 3 - 3,5 kg.
 

Mjuk lönn
Vackert ådrad (flammig eller quilted) mjuk lönn är läckert till laminerade toppar. En massiv kropp av mjuk lönn har en neutral ton, är populärt bland gitarrister som använder många effekter. Ljudet är klart och briljant med snabb attack och decay, lång sustain och stark grundton, men övertonerna är mycket svaga. Tungt - c:a 3,25 - 3,5 kg.

Hård lönn
är vit i färgen och sällan särskilt intressant att titta på (om det inte är ögonlönn). Det låter ungefär som mjuk lönn, fast ännu hårdare och toppigare. Mycket tung, c:a 3,5 - 3,75 kg.

Burl (Vril på svenska)

Ibland använd en "burl" topp på exklusiva gitarrer. Burl är ett resultat av att ett trä är utsatt för någon form av stress, t ex trädet har blivit skadat. Det kan uppträda på de flesta trädslag. Det är hett eftertraktat på grund av sitt unika och vackra utseende. Därav är priset högt för råvaran.

Toppar

Gitarrtillverkarna använder ibland olika trä till översta lagret på framsidan på gitarrkroppen. Toppen limmas på kroppen. I först hand är man ute efter ett snyggt utseende på gitarren. Tjockleken varierar från flera millimeter, ibland centermetertjockt, till bara någon tiondels millimeter som återfinns på billigare gitarrer. En tjock topp påverkar ljudet så tillverkaren kan genom olika kombinationer få fram specifik karaktär. Flammig lönn på kropp av mahogny får tonen att bli mer distinkt, eftersom diskanten ökar och basen minskar något. Quilted Maple har något lite mindre diskant än flammig lönn även om skillnaden är liten. Birdseye maple är ungefär som Flammed Mape. En topp av rosewood förstärker mellanregister och bas något. 

Övrigt

Även formen på gitarrkroppen har betydelse för ljudet. Det kan vara skillnad på t ex om det övre hornet är längre. Men formen gör väldigt lite skillnad. Träslaget och mängden trä i kroppen har betydligt större betydelse. De flesta tillverkare gör kroppen i två delar. Enbitskroppar är en lyx men bara av kosmetisk karaktär. Ljudet påverkas inte.

Halsen






De vanligaste träslagen för halsar är lönn och mahogny. Är man ute efter "Fender"-ljud så är det lönn som gäller. På samma sätt bör man välja mahogny för ett traditionellt "Gibson"-ljud. Båda träslagen bör alltid vara lackerade. De slår sig lätt om de inte skyddas mot atmosfäriskt fukt och handsvett.

 

Lönn
Lönnhalsar ger ett briljant och klart ljud, med snabb attack och bra sustain. Vintage-stil där halsen är gjord i en bit med enkel stödstång är lite lättare, och ger ett varmare ljud, än halsar med dubbelexpanderande stödstänger - de sistnämnda ger dock mer sustain och behöver inte justeras lika ofta.

 

Mahogny
är lättare än lönn och ger ett varmare ljud med långsammare attack och mer midrange och botten. Mahogny halsar med rosewoodbrädor brukar ge ett "sjungande" ljud. Bör alltid lackeras.

 

Rosewood
är mycket stabil och väger ungefär som lönn. Den ger ett varmt ljud med moderat attack och lång, balanserad sustain. Behöver inte vara lackerad.

 

Enbits eller laminerade halsar 

En hals i ett stycke ger en livlig ton med rikt övertonsregister. En laminerad hals ger mera komprimerat ljud med kontrollerat övertonsregister, låter mera "tight". Det är större risk att få ojämna toner med en enbitshals, till exempel ett D som klingar dominerande, eller en E-sträng som är matt. Detta brukar dock ej vara något större problem annars skulle det inte finnas så många lyckliga ägare till gitarrer med enbitshalsar. En laminerad hals är i sin konstruktion stabilare.

 

Greppbrädan

 

De traditionella valen för greppbrädor är rosewood och lönn. Lönnbrädor bör alltid vara lackerade.

 

Rosewood

är lite mjukare än lönn och ger ett varmare ljud med mindre attack, rundare ton och mer midrange. Indian Rosewood har i mångt och mycket ersatt rosewood från Brazilien som är utrotningshotad. Den indiska är en värdig ersättare men som med alla träslag måste rätt bitar väljas ut. Det finns "döda" bitar i alla träslag. Därför är kunskap och kvalitetsmedvetenheten hos tillverkaren avgörande.

 

Lönn
Lönn ger ganska snabb attack och decay, briljant ton och bra sustain. Vill man ha maximal "twang factor" eller vintage Fender ljud bör man välja en gitarr med lönnbräda.

Ebenholts
Ger snabb attack och ett mycket klart och tydligt ljud. Det har en glatt yta så man kan spela snabbt. Det är också ett hårt träslag så det håller för slitage. Det blir en närmast svart yta. Tyvärr är det utsatt för rovdrift och finns numera bara på ett fåtal platser i världen.

Ombandning
När ett  instrumentet behöver bandas om - förr eller senare behöver det göras - är det mycket dyrare att banda om en lönnbräda, eftersom den måste omlackeras. Det är ett tidsödande jobb att skrapa bort lacket från banden igen efter lackeringen. Rosewood brädor är relativt lätta att banda om. Ebenholts är svårare eftersom det är lätthänt att flisor följer med när man lyfter de gamla banden.

svenskt trä

Klimatet i Sverige gör att träden växer långsamt och virket får hög densitet. Det gör att det är lite tyngre än de traditionella gitarrträslagen. Detta gör dem inte mindre lämpade som tonträ, snarare tvärt om i många fall.

Al
Al låter i stort sett som amerikansk al. Det har ett jämnt frekvensregister. Fungerar bra till kroppar , gärna med en topp av lönn eller ask. Om kroppen ska lackas i en solid färg  kan man med fördel bara  använda al. Om den ska betsas, oljas eller klarlackas är en topp av ett intressantare träslag, t.ex. ask, alm eller flammig lönn, lämpligt.

Alm
Alm låter ungefär som mahogny. Det är ett ganska tungt, mörkbrunt träslag som passar bra till kroppar. Ådringen är mycket tydlig och ser bra ut om den betsas eller oljas. Det är ganska lättarbetat.

Ask
Ask har mera mellanregister än den amerikanska motsvarigheten. Det är hårt, tungt och vackert ådrat och passar därför bäst som topp på en kropp av ett mjukare träslag, gärna book-matched. Eftersom det är så hårt kan det vara svårbearbetat, det sliter hårt på verktygen och de stora porerna gör det svårlackat.

Björk
Björk är ett av Sveriges vanligaste träslag. Det har bra attack och kraftig diskant, låter ungefär som lönn.
Björk fungerar bra som halsträ men kan också användas i baskroppar.

Ek
Ek är ett hårt, starkt och tungt träslag. Fungerar bra till greppbrädor och ofta som ett av träslagen i laminerade halsar.
Ljudmässigt ligger det någonstans mellan ebenholts och rosewood. Enbart ek i en hals blir gärna för stumt. Ek ska alltid lackas.

Körsbär
Körsbärsträ är hårt och tungt. Färgen är brun och ådringen mycket vacker. Det fungerar bra till både kroppar och greppbrädor. Ser mycket bra ut om det oljas.

Lind
Lind är mycket lätt och mjukt. Det låter luftigt med fina övertoner och passar bättre till gitarrer än basar.
Eftersom det lätt får fula märken kan man lägga på en topp av ask, som är betydligt tåligare.
Träet är inte speciellt vackert att titta på, så en topp kommer väl till pass även av den anledningen.

Lönn
Lönn är ett hårt och böjfast träslag som lämpar sig väl till halsen. Flammig lönn är mycket vackert som topp på kroppar, gärna book-matched. Bra attack och diskant. Svensk lönn är något tyngre än amerikansk, tänk på det om du vill bygga en kropp i massiv lönn.

Poppel
Poppel påminner om basswood (amerikansk lind). Det är ganska mjukt och väldigt lätt, lättare än swamp ash, och har ofta vacker ådring. Träet fungerar bra till kroppar, gärna med en topp av lönn, ask eller körsbär.

Materialval i green guitars

Green LP Custom

I våra gitarrer används noga utvalt trä av hög kvalité med goda ljudegenskaper, som torkat länge och som tål stötar.

 

- mahogny eller al till gitarrkroppen

- toppar av lönn, rosewood eller burl

- lönn och mahogny i hals

- greppbräda av lönn och rosewood 

  • Tommy • 8 november 2016 08:37:22
    Ja har liggande några Mahogny bitar som skulle passa till gitarrkropp. Mahognyn är gammal den importerades till båt och möbeltillverkning 1950 från Cuba, jag undrar är det någon skillnad på detta gamla trät eller den nyare Afrikanska Mahognyn till en kropp?
  • Hej Tommy! Mahogny från Cuba användes under 50-60-talet. Ansågs hålla hög kvalité. Dessutom anser många att ett trä bara blir bättre och bättre ju äldre det blir. mvh Anders

    8 november 2016 10:31:32

  • Jörgen • 28 maj 2016 11:25:34
    Bygger en sg modell i valnöt. Hur fungerar ask som greppbräda tror du? Tycker kombinationen är snygg...
  • Hej Jörgen, har ingen erfarenhet av ask i greppbräda, men ask är rätt hårt så det borde funka. Tonen blir diskantrik. Mvh Anders

    30 maj 2016 10:09:21

  • Robert • 20 februari 2016 12:51:40
    Hej! Jag håller med att tack vare er fantastiskt bra framförda information nu bestämt mig för vilken material kombination jag vill bygga med.
    Dock så har jag svårigheter med att hitta vart man får tag i trä i närområdet då jag vill se det innan jag köper det. Känner ni till någon som har försäljning av ädelträ eller är möbelsnickare i områden runt Göteborg och Alingsås?
    Mvh Robert
  • Hej Robert! Nej tyvärr har vi inte kännedom om någon i ditt närområde./Anders

    22 februari 2016 11:24:11

  • hsonbygg@gmail.com • 10 januari 2016 11:10:22
    Hej. Tänkte bygga en gitarr med hals utav Alm synpunkter på de. Stig.
  • Hej Stig - vi har ingen erfarenhet av Alm tyvärr. /Anders

    10 januari 2016 17:02:08

  • Björn • 7 juni 2015 20:51:16
    Mycket bra framfört , fann precis vad jag var ute efter.......tänk om allt man sökte efter var lika glasklart som det här , då hade antagligen livet varit alltför lätt ;))
  • Michael • 22 mars 2015 17:47:24
    De är grymt bra info:)
    Tänk va gött att de fins folk som lägger ner
    så mycket energi på sina sidor, men så blir de bra också. tackar:)
  • Tack för beröm - ja vi har lagt ner måååånga timmar/Anders

    24 mars 2015 13:44:05

  • AREKU • 8 juli 2014 21:01:19
    Informativt och enkelt!
  • Glen • 17 augusti 2012 08:04:57
    Jätte jätteintressant och sjukt bra sida!! tack!!!